kingi89 Pro Gamer Uno Tour

kingi89 Pro Gamer Uno Tour eli KPGUT on perinteiset Uno-säännöt korvaava vaihtoehtoinen säännöstö. KPGUT perustuu Mattelin Uno-sääntöihin, mutta siihen on otettu mukaan monia Suomessa ja maailmalla yleisesti käytettäviä sääntömuutoksia, kuten Nosta 2-korttien ketjuttamisen. Lisäksi säännöissä on huomioitu monia alkuperäisissä säännöissä epäselviä tilanteita, kuten aikarajoitukset, pelikorttien kuluminen, ja pelaajien saapuminen tai poistuminen kesken pelin.

Säännöt perustuvat Oriveden seurakunnan nuorisotyön tapahtumissa aikanaan käytettyihin sääntöihin. Säännöt tarkensi ja kirjasi paperille Riku ”kingi89” Eskelinen vuonna 2009. Sääntöjä on tarkennettu ja korjattu kokemusten perusteella aika ajoin, viimeksi vuonna 2016.

Säännöt ovat tulleet vuosien saatossa koetelluiksi pelaajien keksiessä luovia porsaanreikiä. Vajavaisuuksiin on kuitenkin puututtu sääntöpäivityksillä – tällä hetkellä uusin KPGUT on jo neljäs versio.

KPGUT-säännöt ovat kenen tahansa vapaasti ladattavissa, tulostettavissa ja käytettävissä epäkaupallisiin tarkoituksiin.

Keskeiset erot alkuperäisiin sääntöihin

KPGUT:in Erikoistilanteet-kohdassa on kaikkiaan 16 tilannetta ja toimintaohjeet näihin. Jokaisen pelaajan kannattaakin tutustua sääntöihin hyvissä ajoin ennen aloittamista. Peli ei kuitenkaan ole sen vaikeampaa kuin "virallisilla" säännöillä, päinvastoin: säännöistä löytyy ratkaisu lähes tilanteeseen kuin tilanteeseen, joten peli on kaikille reilu ja hauska.

Peliohjeet

Voit ladata KPGUT-säännöt ja tarvitsemasi oheismateriaalin alla olevista linkeistä. Tiedostot ovat PDF-muodossa.

Errata

ei tunnettuja virheitä

Usein kysyttyä

Alla on liuta usein esille tulevia kysymyksiä KPGUT:ia koskien.

Kuinka nopeasti "UNO!" on sanottava vuoron päättyessä?
Uusimmassa versiossa "UNO!" on sanottava kolmen sekunnin päästä siitä, kun kortteja on pelannut. Aiemmin tarkkaa rajaa ei ollut.
Edellinen pelaaja pelasi Nosta 2 -kortin, ja minulla on samanvärinen Nosta 2 -kortti. Saanko pelata kortin välilyöntinä l. oman vuoron ulkopuolella?
Et. Erikoistilanne § 7 ("Välilyönti") koskee vain numerokortteja (0-9), ei värillisiä eikä mustia erikoiskortteja
Voinko pelata saman värisen ja arvoisen kortin välilyöntinä jos vuoro olisi minun, niin ettei vuoroni kulu?
Et. Voit kuitenkin pelata kortin normaalisti vuorollasi.
Edellinen pelaaja pelasi Nosta 2 -kortin. Saanko pelata Villi + Nosta 4 -kortin?
Kyllä. Tällöin seuraavan pelaajan on nostettava 6 korttia, tai pelattava Villi + Nosta 4 -kortti (ei kuitenkaan Nosta 2 -korttia).
Edellinen pelaaja pelasi kaksi Nosta 2 -korttia. Voinko ketjuttaa pelaamalla vain yhden Nosta 2-kortin?
Voit. Tällöin seuraavan pelaajan tulee nostaa 6 korttia, tai pelattava Nosta 2 -kortti.
Saanko pelata tahallani huonosti tai yrittää hävitä?
Et. Tämä on pelaajan etiketin vastaista, ja KPGUT:n 4.0-revisiosta alkaen myös epäurheilijamaista käytöstä ja näin rangaistavaa. Voit halutessasi luovuttaa kesken pelin (ks. erikoistilanne § 9, Luovuttaminen).
Voinko nostaa käteeni kortteja, vaikka kädessäni olisikin sopiva kortti?
Voit, kunhan et jää siitä kiinni. Aiheettomasta nostosta kiinni jäämistä pidetään uusimmassa KPGUT:issa epäurheilijamaisena käytöksenä.
Mitä tapahtuu, jos kaikki (tai lähes kaikki) kortit ovat pelaajilla kädessä?
Tilanteessa, jossa uutta nostopakkaa ei voida enää järkevästi tehdä pelipinosta sekottamalla, peli päättyy erikoistilanteen § 6 mukaan.
Kuinka pitkään peli kestää?
Kestoon vaikuttaa pelaajien määrä ja osaamistason erot. Yleensä kannattaa varautua vähintään puolen tunnin peliin. Tarvittaessa pelin alussa voidaan sopia pelille enimmäiskesto (ks. erikoistilanne § 6).
Kuinka monta kutakin korttia pakassa on?
Kun pelataan yhdellä tavallisella ja täydellisellä pakalla, on kutakin numerokorttia kaksi kappaletta kutakin väriä, paitsi 0-kortteja yksi kutakin väriä. Yhteensä numerokortteja on siis 19 kutakin väriä. Värillisiä erikoiskortteja – Nosta 2, Suunnanvaihto ja Ohitus, on kutakin kaksi kappaletta jokaista väriä (yhteensä 8 jokaista tyyppiä). Lisäksi pakassa on neljä Villi- ja neljä Villi + Nosta 4 -korttia. Yhteensä pakassa on siis 108 korttia.
Kuinka paljon Nosta-kortteja voi ketjuttaa?
Pahimmassa tapauksessa yhdellä pakalla on mahdollista ensin pelata kaikki kahdeksan Nosta 2-korttia ja näiden jälkeen kaikki neljä Villi + Nosta 4 -korttia. Tällöin epäonnisen pelaajan nostettavaksi tulee kaikkiaan 32 korttia.
Onko säännöistä olemassa englanninkielistä (tai muunkielistä) versiota?
Uusi 4.0-revisio on toistaiseksi olemassa vain suomeksi ja englanniksi. Jos haluat auttaa kääntämisessä, ota yhteyttä (ks. seuraava kysymys).
En löytänyt vastausta kysymykseeni, tai minulla on ehdotuksia tai kommentteja KPGUT:ia koskien. Keneen voin olla yhteydessä?
KPGUT:issa on varauduttu myös tilanteeseen, jossa säännöistä itsestään tulee riitaa. Jos säännöistä ei päästä pelin aikana sopuun, toimitaan erikoistilanteen §11 (Ristiriidat) mukaan, eli tilanne ratkaistaan pelin aikana äänestämällä.
Kuulisin kuitenkin mielelläni löydetyistä puutteista ja porsaanrei'istä, samoin kuin muista ehdotuksista sääntöjen parantamiseksi entisestään. Näitä voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen kpgut ät kingi89 piste fi.

In English

kingi89 Pro Gamer Uno Tour aka KPGUT is an alternative ruleset to regular Uno rules. KPGUT is based on Mattel's Uno rules, but adds many common rule variations seen in Finland and worldwide, such as Draw 2 chaining. Additionally, the rules clarify many common situations, such as time constraints, card wear-and-tear, and players entering and leaving mid-game.

The latest revision in English is rev 4.0, available as printable PDF here. Improvements to this translation, new translations, and general feedback and suggestions are greatly appreciated ( kpgut at kingi89 dot fi).